(Contoh Rancangan Pengajaran Harian yang lengkap)
Matapelajaran : Matematik
Kelas : Tahun 4 Arif
Tarikh : 2 November 2011
Masa : 8.30 pagi - 9.00 pagi (30 minit)
Bilangan murid : 28 orang
Bidang pelajaran : Bentuk dan Ruang
Objektif pembelajaran : Mengukur dan merekod perimeter :
- Segi empat sama
- Segi empat tepat
- Segi tiga
Hasil pembelajaran : Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat :
A Menguasai isi kandungan
Mengukur dan merekod perimeter bagi segi empat sama, segi empat tepat dan segi tiga.
B Membina kemahiran saintifik, berfikir dan strategi mengukur perimeter bagi segi empat sama, segi empat tepat dan segi tiga.
C Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni bekerjasama dan patuh arahan guru dalam menjalankan aktiviti.
Konsep/prinsip/hukum/teori : Perimeter segi empat sama, perimeter segi empat tepat
dan perimeter segi tiga adalah sama dengan jumlah
panjang sisinya.
Bahan, peralatan dan bahan sumber : 1) Batang aiskrim/ lidi - 11 batang
2) Pembaris dan tali - 5 set
3) Lembaran kerja - 28 helai
4) Kotak - 1 buah
5) Paparan slaid (lagu)
Pengetahuan sedia ada : Murid telah mempelajari bentuk separa bulatan, segi
empat dan segi tiga adalah merupakan bentuk 2 matra .
Fasa | Isi Kandungan | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Nota | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |||
Permulaan/ Mencungkil idea (Set induksi) 3 minit | Membina bentuk segi empat sama, segi empat tepat dan segi tiga. | Buat kaitan dengan pengetahuan sedia ada murid untuk membentuk segi empat sama, segi empat tepat dan segi tiga. | Murid membina bentuk segi empat sama, segi empat tepat dan segi tiga dengan menggunakan batang ais krim/ lidi. | Strategi/ Teknik: Tunjuk cara/ demonstrasi KBKK: Penyelesaian masalah |
Menstruktur/ Menstruktur semula idea (Langkah 1) 8 minit | Mengukur dan merekod perimeter segi empat sama, segi empat tepat dan segi tiga. | 1) Menyatakan contoh mengukur perimeter segiempat sama, segiempat tepat dan segitiga menggunakan tali dan pembaris Debriefing Taksir kefahaman secara lisan – Murid yang telah menguasai maju ke fasa aplikasi, manakala murid yang tidak, diberi penerangan kumpulan kecil | Murid memberi perhatian Aktviti pemulihan: Mendengar penerangan guru dalam kumpulan kecil | KBKK: Mencungkil idea Strategi/ Teknik: Penyoalan seluruh kelas |
Aplikasi Idea (Langkah 2) 15 minit | Mengukur dan merekod perimeter segi empat sama, segi empat tepat dan segi tiga. | Persoalan utama : Berapakah ukuran semua sisi bagi setiap bentuk 2D ? 1)Membahagikan murid kepada 5 kumpulan. 2)Mengedarkan beberapa bentuk 2D kepada setiap kumpulan murid 3) Taksir kefahaman pelajar dengan memberi lembaran kerja. | Murid memberi respon Murid menjalankan aktiviti kumpulan (mengukur jumlah panjang sisi bagi setiap bentuk 2D) Murid menyelesaikan soalan pada lembaraan kerja secara individu | Strategi: Perbincangan kumpulan Sikap saintifik dan nilai murni: Bekerjasama dan patuh arahan KBKK: Penyelesaian masalah. |
Refleksi (Penutup) 4 minit | Mengukur dan merekod perimeter segi empat sama, segi empat tepat dan segi tiga. | 1) kuiz melalui permainan ‘Kotak beracun” 2) Membuat kesimpulan isi pelajaran. | Murid menjawab soalan kuiz. | Sikap saintifik dan nilai murni: Yakin diri dan patuh arahan |